I ”Mødebooking – Tips til dit script (vol. 2)” fik du de næste 2 gode råd af os. De handlede om, hvorfor dit script skal være kort og præcist, samt at du skal indlægge pauser, hvor det er DIG der er i den lyttende rolle.I dette indlæg vil du få ét råd. Vi nøjes med et enkelt råd her, da det er lidt længere. Hvis du efter dette indlæg laver en øvelse i storytelling, vil du endnu tydeligere kunne se, hvorfor storytelling virker.
Brug storytelling og konkrete eksempler
Du kender det med al sandsynlighed selv. Flere af os kan have svært ved at få dikteret, at vi skal gøre dette og hint. Intet kan til gengæld skærpe vores opmærksomhed som en velfortalt historie. Den gode fortælling kan få både øjne og øre på stilke, og den kan aktivere hele følelsesregistret på nul komma fem. Storytelling og konkrete eksempler fungerer altid, og det gælder i alle sammenhænge – også mødebooking.
Det er nemlig langt lettere for kunderne at forholde sig til andres reelle erfaringer, og derfor er kundereferencer og cases et særdeles effektivt værktøj, som du bør gøre flittigt brug af. Det er bl.a. også her, at du har mulighed for at inddrage historier og insights om markedets udvikling og ligeledes spørge ind til kundens erfaringer, så du kan blive klogere på markedet og konkurrenterne. Det er også det, vi kalder en markedsanalyse.
Storytelling er ét af de stærkeste værktøjer inden for kommunikation, og det gælder altså også på telefonen. Det kan være med til at bløde samtalen op, og det gør dit script mere levende og autentisk. Fortæl historier om kunder, der har haft glæde af et møde med virksomheden og eventuelt deres produkter/ydelser, som du ringer på vegne af. Eller fortæl historier om personer, du har haft i røret tidligere på dagen.
Mulighederne for storytelling er mangesidede, men det vigtigste er stadig, at du gør hver samtale unik. Du skal altså ikke inkorporere én fast fortælling i dit script, som du følger til punkt og prikke.
For hvem siger, at den overhovedet har relevans for alle dem, du taler med? De potentielle kunder i den anden ende af røret skal gerne have en oplevelse af relevans og nærhed, og derfor skal du naturligvis sørge for at målrette din storytelling til den konkrete kunde.
Vi anbefaler, at du nu finder de cases, insights og gode historier, som du kan bruge i dit script. Find gerne flere, så du har nogle at vælge mellem alt efter, hvad det er for en kunde, du har i røret. Mennesker er forskellige og vi lader os forføre og fascinere af forskellige aspekter.
Husk, at du skal holde kundens navn ude af din historie.
I næste indlæg får du de sidste gode råd til dit script OG du får indblik i det script Charlotte har stor succes med her hos Excito.