Hvis du beskæftiger dig med mødebooking, har du sandsynligvis allerede haft et script mellem hænderne – enten et du selv har skrevet eller et, som virksomheden har udarbejdet. Hos flere virksomheder bliver scriptet indimellem ophøjet til samme niveau som biblen og altså det sted, hvori man kan finde sine svar.
Dér må vi desværre skuffe dig.
Dit script må nemlig ikke være mejslet i sten og et, du følger fra ende til anden – og du må for guds skyld ikke ende med at læse direkte op af det.
Dit script skal derimod bruges som en støtte, hvis klappen går ned. Men hvad skal sådan et script så indeholde? Og hvordan skal det bygges op? Jo, det kan du vælge at gøre på flere forskellige måder, men vi har simpelthen knækket koden (mener vi selv), og vi er mere end klar til at dele ud af vores guldkorn.
Derfor får du i dette og de følgende 4 blogindlæg mødebooking-tips og vigtig knowhow omkring mødebooking-scripts, der kan gøre dig i stand til at udarbejde et script – som lander møder.
Psst! I blogindlægget ”Mødebooking – Tips til dit script (vol. 4)” viser vi dig endda, hvordan vores eget script ser ud, så hvad venter du på?
Vær imødekommende, og vis respekt i introduktionen
De første sekunder af en telefonsamtale er vigtige – uhyre vigtige. Det er nemlig hér, den potentielle kunde får et indtryk af dig som samtalepartner. Derfor er det også en rigtig god idé at forberede de allerførste ord, som du vil sige. Men pas på! Det må naturligvis heller ikke blive alt for indøvet og kunstigt.
Så hvad skal du have fokus på i introduktionen? Jo, du skal sørge for at være venlig, professionel og respektere den person, du får i røret. Det kan du bl.a. gøre ved at indlede med ”Hej, du taler med X fra…”. I introduktionen skal der dog også være en form for ”icebreaker”, hvor du har muligheden for at skille dig ud fra mængden og vise, at du ikke er ligesom de andre mødebookere og telefonsælgere, som ringer i ny og næ.
Det kan f.eks. være ”Jeg håber ikke, at jeg har fanget dig på et dårligt tidspunkt?”. Med denne sætning får du sat modtager i den anden ende af røret i tale, og du udviser respekt og ydmyghed omkring kundens tid. Icebreakeren skal være din indgang til en personlig og nærværende samtale, og den har til formål at svinge samtalen over på næste del i introduktionen – nemlig formålet med dit kald.
Du kan med fordel bruge en vending som denne. ”Jeg vil gerne låne et minut af din tid til at fortælle, hvad jeg sælger, og så kan du tage stilling til, om det kan have værdi for dig”.
Hvert eneste ord i din introduktion har betydning, men dit stemmeleje, din intonation, dialekt og humor er mindst lige så afgørende faktorer. Derfor skal du også huske at være bevidst omkring disse og ligeledes tilpasse dem og dine specifikke ordvalg i introduktionen alt efter kunden, du taler til.
Her fik du en introduktion og det første gode råd til dit script.
I indlægget ”Mødebooking – Tips til dit script (vol. 2)” giver vi dig 2 råd yderligere, som du også er nødt til at tage stilling til, inden du ringer din potentielle kunde op.