I ”Mødebooking – Tips til dit script (vol. 3)” fortalte vi dig om, hvorfor storytelling virker så godt i vores fag. Vi håber, du fandt nogle fantastiske historier frem, som du kan fortrylle dine kommende kunder med, næste gang du har dem i røret. I dette indlæg får du lige de sidste tips, og du får indblik i det script vi hos Excito selv har stor succes med. …og så er det ellers bare at komme i gang! a tough business. No one can really do it with 100% accuracy.
Hav målet for øje – hele tiden
Det vigtigste i dit script er at have målet for øje i alle steps og faser. For det hele handler jo om én ting: at få mødet i hus. Det er jo faktisk derfor, du ringede op. Flere finder det dog indimellem svært at afslutte ordentligt eller lede samtalen over på det egentlige formål. Hvordan får man drejet samtalen over på et booking af et møde, hvis den p.t. befinder sig milevidt derfra?
Jo, ligesom i håndbold kan man aldrig vinde, hvis ikke man prøver at skyde på mål. Det handler om at være strategisk og tålmodig, så du finder den helt rigtige åbning. Når du gør det, skal du til gengæld også være klar til at afslutte – ellers må du vente til næste mulighed åbner sig.
Du kan f.eks. runde den nuværende samtale af med følgende: ”Nu skal jeg heller ikke stjæle mere af din tid” og efterfølgende afslutte med ”Hvornår kan du finde en ledig time i din kalender?”, hvor du udviser respekt for kundens tid og lader kunden komme til orde – igen.
Og husk nu, håndboldspillere skyder typisk også på mål oftere, end de scorer. Det værste, der kan ske, er, at du bliver bange for at afslutte. Hvis kunden ikke er interesseret i et møde, er det jo bare sådan, det er. Du må for alt i verden ikke begynde at presse på, da det vil få den omvendte effekt.
Fra begyndelsen af samtalen har du jo været reel og transparent omkring din agenda, og derfor kan det heller ikke komme bag på nogen, at du forsøger at lukke samtalen ved at få et møde i kalenderen.
Implementer vores mødebooking-tips i dit eget script
Vi er nu ved vejs ende, og vi håber, du har fået udbytte af vores mødebooking-tips, og at de kan gøre dit script skarpere og løfte det til et helt nyt niveau.
Mødebooking og udarbejdelse af script er en disciplin, som kræver lidt øvelse at mestre, hvis du gerne vil skille dig ud fra mængden. Med det rette script og den rette tilgang til mødebooking, kan du dog komme rigtigt langt.
Hos Excito har vi flere års erfaring med bl.a. mødebooking, og har du et produkt/ydelse, som skal ud over rampen til de helt rette interessenter? Ja, så kan vi faktisk hjælpe dig med at komme i dialog med de rette kunder igennem mødebooking.
Vi kan også klæde din salgsafdeling bedre på med salgstræning, så de bliver endnu mere trygge og skarpe til det opsøgende salg.
Se vores script – en skabelon
- Hej, du taler med Charlotte fra …
- Hej
- Jeg håber ikke, at jeg har fanget dig på et dårligt tidspunkt?
- Det har du / det har du ikke. Hvad vil du?
- Jeg vil gerne låne et minut af din tid til at fortælle, hvad jeg sælger, og så kan du tage stilling til, om det kan have værdi for dig.
- Det er ok
- Vi er… + den værdi vi skaber eller de problemer vi løser.
Vores erfaring er at der 2/3 typer - Dem der…
- Dem der…
- Dem der…
Hvordan er det hos jer? - Vi er nok…
- Det betyder for jer at…. Derfor vil jeg tilbyde dig at … Kommer forbi og viser dig/fortæller dig lidt om, hvor meget… vi kan gøre for jer.
Du skal blot investere en time af din tid, og så vil du få afklaret… - Hvornår kan du finde en ledig time i din kalender?
- Det kan jeg den… / det kan jeg ikke.